vrijdag 19 juni 2009

Brazilië!

Hallo daar,

Ondertussen zijn we al bijna een week in Brazilië.
In San Ignacio ontmoetten we een stel sympathieke Belgen uit Kalmthout die met een mobilhome onderweg zijn. (voor de geïnteresseerden: http://www.josmobiel.blogspot.com/)
We namen er de dag nadien een bus (lees rammelkar met veel te kleine zitplaatsen, maar goed) die ons tot in San José de Chiquitos bracht. Daar wachtten we tot de trein eraan kwam die ons tot aan de grens zou brengen. We kwamen er te laat aan om nog een ticketje te kopen, dus stapten we op goed geluk de redelijk volle trein in. Een conducteur zei ons dat we dan best een paar wagons verder konden gaan zitten, daar was nog veel plaats, dus zaten we zo goed als alleen in een (wel wat duurdere) wagon, met comfortabele zetels en airco. Nu, die airco was er toch iets te veel aan, want blijkbaar was het net die nacht extreem koud in dat deeltje Bolivia, en dat hebben wij helaas gemerkt, brrr! Het was 8 graden in de trein! Ze hadden gelukkig dan wel de airco afgezet, maar toch...
Enfin, ´s ochtends kwamen we in Puerto Quijarro aan, waar een taxi ons tot aan de grens bracht, en weer een andere taxi ons naar Corumba, de eerste stad die je tegenkomt in Brazilië als je langs daar het land binnenkomt. Andreas heeft gelukkig geen enkel probleem gehad om het land binnen te geraken, ondanks zijn vervallen Braziliaans paspoort :) Daar heeft gelukkig niemand om gevraagd.
In Corumba bleven we een nachtje slapen, om eens goed bij te slapen, dat was nodig!
We boekten van daaruit ook een tour naar de Pantanal. In de Pantanal zaten we op een soort camping vlak naast een rivier vol kaaimannen en piranha`s, we sliepen in hangmatten (niet altijd even aangenaam voor de rug, maar goed), we aten er heerlijk en veel, we zagen er massa`s dieren, zoals toekans, papegaaien, capibara´s (grootste knaagdier ter wereld, een soort groot konijn), een echte anaconda, wasbeertjes, reuzespinnen, herten, ijsvogels, de typische vogel voor de pantanal jaburu,... en bovenal zagen we (te) veel MUGGEN! We staan dus allebei nogal vol muggenbeten en andere rare boebels , maar dat hadden we er graag voor over. We hebben allerlei activiteiten gedaan in de pantanal: paardrijden, bootje varen, jeep safari, en piranha vissen! Rarara, ik had 3 piranhas gevist en nog een visje van een andere soort, en ocharme Andreas maar eentje... Hij was wel wat in zijn eer geraakt, hihi. De vissen die we hadden gevangen werden ofwel aan de kaaimannen gevoederd, ofwel gefrituurd voor ons middagmaal, mmm!
Woensdagmiddag zijn we dan doorgereden naar Campo Grande, vanwaar we een bus namen tot in Brasilia, de hoofdstad van Brazilië die in 3 jaar tijd is opgebouwd en er bijzonder futuristisch uitziet, wel de moeite! Vooral voor architectuurliefhebbers interessant. Alleen jammer dat het niet echt mogelijk is om de vele monumentale gebouwen te voet te bezoeken. We hebben dan vanmiddag maar (voor één keertje) een sightseeing bus genomen om het grootste deel van de gebouwen te bekijken.
Morgenmiddag hebben we een vlucht naar Salvador do Bahia, waar Thiago (kennis van Andreas´s ouders) ons zal opwachten. Heerlijk! Vandaaruit denken we een paar dagen naar Rio de Janeiro te gaan, om dan stilaan af te zakken naar Sao Paolo, waar op 12 juli onze vlucht richting huis vertrekt... snif!
Het Portugees blijkt toch moeilijker dan verwacht, maar we slaan er ons wel door! Met Spaans komen we al redelijk ver...
tot een volgende!
i en a

1. Hallo Isa en Dre,

Wij hebben ook de Pantanal gedaan, prachtig maar we staan inderdaad ook vol dikke boebels en het jeukt overal. Ik versta ook geen klap van het Portugees, het lijkt soms wel Russisch.
    Geniet nog van je laatste weken

Groetjes jos en elly xxxxxxxxxxxxxxxxxx